GeegoKids Oy oli yksi HML Open City Challenge -ideakampanjan kokeilurahoituksen saaneista ideoista. Tämän blogin on kirjoittanut Heidi Leivo, GeegoKidsin perustaja.

”Nämä ongelmat mielessäni, lähdimme rakentamaan täysin uudenlaista perheliikuntakonseptia, Geego Klubia.  Aika brutaalia faktaa:

  • Yli 50% lapsista toivoisi enemmän yhteistä aikaa vanhempien kanssa.
  • 62% lapsista ei liiku riittävästi ja monipuolisesti.
  • Lasten liikkumattomuudesta lähes 3 miljardin kustannukset vuodessa yhteiskunnalle.

Nyt ei enää hyssyttelyt ja neuvomiset auta. Markkinoilla on selkeä tarve konkreettiselle työkalulle, joka auttaa perheitä ottamaan koppia omasta aktiivisuudestaan. Liikkuvan lapsen takana on liikkuva aikuinen, joten koko liikeideamme kulmakivi onkin siinä, että vanhemmat on saatava talkoisiin mukaan.

Mikä on Geego Klubi?

Geego Klubi tarjoaa perheille pienellä summalla kuukaudessa monipuolisen harrastuksen, geegoilun. Klubi sisältää median ja tapahtumien lisäksi satojen haasteiden sovelluksen, joka koukuttaa perheitä, niin lapsia kuin aikuisiakin, taitotasosta riippumatta.

Satojen haasteiden sovellus tarjoaa tervehenkistä tekemistä älylaitteilla. Sovelluksesta tulee löytymään satoja haasteita niin liikunnan, luonnon kuin kädentaitojen parissa.

Haasteet koukuttavat kaiken-ikäiset lapset ja aikuiset nokkelalla pisteytyskaavallaan ja osaamismerkkien keräämisellä. Jokainen perhe, lähtötilanteesta riippumatta, löytää varmasti omalle tasolleen sopivaa tekemistä ja mikä tärkeintä, geegoilu on myös aikuisille huikeaa arkiliikuntaa.

Sovellukseen on mahdollista ottaa mukaan koko perhe. Jokainen jäsen kerää oman nimen alle pisteitä. Kilpaileminen ja omien vahvuuksien sekä heikkouksien etsiminen onnistuu nyt turvallisessa ympäristössä eli perheen kanssa.

Sovellus tulee sisältämään kaupunkihaasteita, joissa koordinaattien avulla seikkaillaan kaupunkien ja kuntien keskustoissa, puistoissa ja luontoalueilla. Tämä on takuuvarma keino saada muksut mukaan iltalenkille. Onhan reitti nyt täynnä haastetehtäviä, sopivien polkujen ja etäisyyksien päässä. Sovellus esittelee kaupunkien upeimmat paikat niin omalle väelle kuin turisteille.

Suomessa on loputtomat mahdollisuudet liikkua, leikkiä, tehdä ja pelata. Puistot ja ulkoilualueet ovat nykyään kuitenkin valitettavan usein tyhjillään. Toivonkin, että kaikki kaupungit lähtevät kanssamme mukaan tämän vuoren valloitukseen.

blank

Missä mennään nyt?

Ensimmäinen betaversio on ladattuna kännykkääni ja ensimmäiset testit omien ja vieraiden lasten kanssa tehty. Ja WAUUU, se todella toimii!!

Lapset ovat innostuneet sovelluksesta. He ovat treenanneet tunteja eri liikuntahaasteita ja keränneet pisteitä. Hikihatussa on suoritettu hyppynarutehtäviä, harjoiteltu futistemppuja ja opeteltu jönglooraamaan kolmella pallolla. Ja minä olen melkein itkenyt vieressä, kun olen huomannut, että ideamme toimii. On ollut ilo huomata, että lapset eivät ole muuttuneet, he edelleen rakastavat touhuta, oppia ja haastaa itseään, vain ympäristo on muuttunut.

Mutta tiedättekö mitä muuta tämä on vaatinut hauskan sovelluksen ja idean lisäksi? Vanhempien läsnäoloa!! Huomioimista, tsemppaamista, valmentamista jne. Kun vanhemmat ovat heittäytyneet geegoiluun mukaan, ovat lapsetkin saaneet itsensä irti ruudulta ja nousseet sohvan nurkasta touhuamaan. Tämä on siis meidän haaste: Kuinka saamme vanhemmat innostumaan tekemisestä?

Onneksemme aika on Geego Klubille juuri nyt oikea. Vanhemmat ovat heränneet ongelmaan. Yli 40% vanhemmista on THL:n tutkimusten mukaan aidosti huolissaan lastensa hyvinvoinnista ja ovat valmiita tekemään asioita tilanteen muuttamiseksi.

Ja tiesittekö, että tehokkain keino vapautua älypuhelinriippuvuudesta, on aito läsnäolo ja tekeminen yhdessä perheen kanssa. Haluamme auttaa perheitä löytämään uudenlaista sisältöä elämäänsä.

Aloitimme yhteistyön myös Suomen Urheiluliiton kanssa. Samojen ongelmien kanssa painivat myös heidän tiiminsä. Perheitä ja lapsia on saatava enemmän kentille. Niinpä suunnittelupöydällä on tällä hetkellä rautaisa annos yleisurheiluhaasteita sovellukseemme.

Geego brändi

Geego liiketoiminnasta rakennetaan arvokasta brändiä, joka on mahdollista lisensoida ja monistaa kansainvälisille markkinoille. Olemme satsanneet brändiimme paljon, aina maskottia myöten.

Tuoteperhe sisältää nyt jo toiminnallisia satukirjoja, jotka tulevat markkinoille ensi kesänä. Meillä on EU-tavaramerkki Geego-sanalle sekä mallioikeusrekisteröinti Geego-hahmollemme ja maskotillemme.

Tämä on palvelu ja tuote, joka kiinnostaa niin aktiivista, kuin ei-aktiivista perhettä. Vähäinen fyysinen aktiivisuus on kasvanut epidemiaksi kaikissa hyvinvointivaltioissa, joten on luonnollista, että tähtäämme heti kansainvälisille markkinoille. Sovellusta on rakennettu ”born global”-periaatteella heti alusta alkaen.

Yritykset etsivät koko ajan uusia mahdollisia alustoja markkinoida. Konseptimme antaa siihen tervehenkisen ja turvallisen mahdollisuuden.

Geegoilun iloa kaikille kevääseen ja toivottavasti mahdollisimman moni taho lähtee kanssamme rakentamaan parempaa ja terveellistä elämää perheillemme!

Ps. Ensimmäinen versio sovelluksesta tulee ladattavaksi sovelluskauppoihin kevään aikana. Tilaamalla uutiskirjeen sivuiltamme: https://www.geegokids.com/ on automaattisesti mukana testiryhmässämme!”