Tämän artikkelin on kirjoittanut Niklas Isberg yrityksestä Isberg Design.
Osallistuin Crazy Townin järjestämään (kasvuhaluiselle) yritykselle suunnattuun kasvuohjelmaan, joka kantaa nimeä Finest Love. Kasvuohjelma kesti noin vuoden, jonka aikana kehitin yritystäni eteenpäin. Finest Loven idea on saada yritykselle uutta nousua, mutta itselle se oli myös opettavainen matka ihan jo yrityksen kehittämisen näkökulmasta.
Kasvuohjelman tarve ja lähtökohta
Yritykseni on ollut kymmenen vuotta olemassa ja koko se aika tekeminen on ollut osa-aikaista yrittämistä. Alun perin perustin Isberg Designin kahdesta syystä. En saanut töitä omalta alalta ja halusin ylläpitää osaamistani jollain tavalla. Yrityksen perustaminen oli tässä kohtaa ainoa vaihtoehto.
Jo vuonna 2014 oman duunin laskuttaminen oli helppoa. Tili Eezy.fin ja laskuttaminen voi alkaa. Eezyn kautta pystyi myös markkinoimaan omaa tekemistään ja sieltä sain ensimmäisen alihankintahommani. Kovin tavoitteellista työskentely ei kuitenkaan ollut.
Kelataan kymmenen vuotta eteenpäin. Yrittämiseni on edelleen samalla tasolla kuin aloittaessani. Minulta on puuttunut rohkeus ja keinot tehdä asialle jotain. Talvella 2024 tarjoutui tilaisuus saada yritystoimintaani jotain järkeä. Mahdollisuus osallistua Crazy Townin ja Keudan järjestämään kasvuohjelmaan Finest Loveen.
Kasvuohjelman lupaus
Kasvuohjelman lupaus oli rakkautta kasvuhaluisillle yrityksille ja rakkautta oli tosiaan jaossa. Onnekseni sain vierelle kulkijaksi loistavan mentorin Senni Ringmanin, jonka oma kokemus ja näkemykset veivät myös omaa toimintaani eteenpäin. Sain myös loistavia vinkkejä koulutusohjelman vetäjiltä Mikko Korpelalta ja Toni Pienoselta, sekä vertaistukea muilta kasvuohjelman jäseniltä.
Voi siis sanoa, että Finest Love lunasti lupauksensa. En aluksi osannut edes ajatella mihin kaikkeen voisin saada apua, mutta nyt visio on selkeämpi kuin koskaan.
Ohjelman opit käytäntöön
Sain Finest Love -kasvuohjelmasta selkeyttä tuotteisiini, myyntimalliini ja ajankäyttöön liittyen. Kehitystoimien myötä tiedän miten erottua kilpailustani ja mihin kohdistaa omaa myyntiäni ja keitä oikeasti haluaisin auttaa.
Yritykseni visio päivittyi myös koulutuksen aikana ja se kuuluu näin: “Kuvittele maailma, jossa brändit ovat persoonallisia ja leikkisiä, eivätkä tylsiä.” Haluan ravistella perinteisillä aloilla olevia yrityksiä ja kyseenalaistaa niiden vanhahtavia yritysilmeitä. Täydellinen paikka erottua edukseen.
Mutta erottumista tarvitsen myös itse. Pitää tehdä asioita vahvasti omalla tavallaan. Varsinkin sosiaalinen media on täynnä samankaltaista sisältöä. Kasvuohjelman aikana sain suunnitelmallisuutta sosiaalisen median tekemiseen ja sisällön suunnitteluun, sekä tavat keskittyä vain tiettyihin kanaviin.
Finest Love -kasvuohjelma auttoi minua huimasti eteenpäin omalla yrittäjyyden polullani. Voin lämpimästi suositella kyseisestä kasvuohjelmaa muillekin yrittäjille. Niille, jotka ovat olleet mukana jo pitkään tai niille, jotka vasta aloittelevat toimintaansa. Se vei ainakin oman yritykseni seuraavalle tasolle.
Ps. ystäväni Akseli Plane oli myös mukana Finest Love -ohjelmassa ja hän perusti ohjelman aikana Moi Cast -podcast-studion Jyväskylän keskustaan Crazy Townille. on ollut korvaamaton tuki yrittäjyyden polulla.
Loppuun vielä oma tärkein oppini koulutusohjelmasta:
“ole rohkeasti sellainen kuin olet, sillä vain niin voit erottua.”
Isberg Designin uudistunutta brändiä voit tsekata osoitteesta:
isbergdesign.com