Veli-Matti Virtanen (Hämeen Sanomat) antoi Hämeenlinnan aamukahveilla 31.3. yrittäjille ohjeita ”Miten päästä läpi mediassa?”. Joonas tiivisti nostoja:
- Kaikkia mahdollisia juttuja mietitään lukijanäkökulmasta: kiinnostaako se?
- Nykyään (henkilö)tarinat vetoavat eniten ihmisiin ja niitä tuleekin ovista ja ikkunoista. Ne vetoavat tunteisiin ja herättävät niitä.
- Kun mietit oman jutun tarjoamista, mieti juuri tarinoita ja tunteita. Lisäksi katsotaan, miten juttu kiinnostaa paikallista yleisöä.
- Yrittäjätarinoissa on mielenkiintoista se, miten ne kietotutuvat yhteiskunnassa vallitseviin megatrendeihin ja asenteisiin.
- Mediatiedotteiden ei tarvitse olla kuivia, mutta niiden tulisi olla silti hyvin kompakteja. Otsikko voi olla yksinkertaisimmillaan toteavan uutismainen, mutta sisältö voi olla jopa kaunokirjallista tekstiä. Suurin osa tiedotteista on äärimmäisen puuduttavaa luettavaa, joten erottuakseen joukosta kannattaa kokeilla omanlaistaan viestintää. Lisäksi tiedotteissakin ihmiset ovat se kiinnostavin asia pohjalla, ja jutut kannattaa kirjoittaa tästä näkökulmasta.