3.9.2024

Yritysyhteisö Crazy Town ja LUT-yliopiston Tuotantotalouden osasto (LUT Industrial Engineering and Management) aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on tiivistää LUT-yliopiston ja päijäthämäläisten yritysten välistä yhteistyötä sekä tukea paikallisia yrityksiä kestävän kehityksen ja kilpailukyvyn vahvistamisessa.

Yhteistyössä edistetään myös opiskelijoiden yrittäjyyden ja startupien syntyä Lahdessa.

Yritysten tarpeisiin räätälöityä apua

Yhteistyön ensimmäinen kohde liittyy tuotantotalouden, mekatroniikka-alan ja yritysten väliseen yhteistyöhön. LUT-yliopisto on perustanut Lahteen kestävän mekatroniikan professuurin, joka tukee alueen yrityksiä kehittämään kestävämpiä ja innovatiivisempia ratkaisuja. Mekatroniikka yhdistää mekaniikan, elektroniikan ja tietotekniikan ja on keskeisessä roolissa teollisuuden digitalisaatiossa ja automaatiossa. Ala vaikuttaa merkittävästi kestävän kehityksen edistämiseen.

Päijät-Hämeen alueen Mekatroniikka-alan tarpeisiin vastataan syksyllä 2024 alkavalla Crazy Townin ja LUTin tuottamalla työpajasarjalla, joka kokoaa yhteen LUTin asiantuntijat ja alueen mekatroniikkayritykset. Yritykset esittävät kehitystarpeitaan, joihin LUT räätälöi ratkaisuja. Näihin voivat kuulua esimerkiksi opiskelijoiden lopputyöt, tutkimushankkeet tai muut innovaatiotoimet. Ensimmäinen työpaja järjestetään 25.9.

Seuraavien työpajasarjojen teemat tarkentuvat myöhemmin.

Vaikuttavuutta yritysten kasvun eteen Lahdessa

Crazy Town aloitti toimintansa Lahden keskustassa vuonna 2023. LUT-yhteistyö on keskeinen osa Crazy Townin tavoitetta vahvistaa läsnäoloaan Lahdessa ja kasvattaa rooliaan yritysten kasvun edistämisessä.

”Tässä yhteistyössä menee monta asiaa yhteen. Tavoitteenamme Crazy Townissa on aina ollut tukea yrityksiä innovaatioiden ja kasvun tiellä. Olemme myös vuosia toimineet yritysten ja korkeakoulujen välimaastossa. LUT-yliopisto on tullut tutuksi LADECin loistavien projektien kautta. Meininki on ollut ketterää ja yhteistyö on sujunut mutkattomasti, joten on hienoa päästä laajentamaan tätä yhteistyötä,” sanoo Mikko Korpela Crazy Townilta

Enemmän opiskelijayrittäjyyttä ja uusia startupeja

Työpajojen lisäksi yhteistyön kautta LUT tarjoaa Crazy Townin tukea paikallisen opiskelijayrittäjien yhteisön eli Lahti Entrepreneurship Societyn (LahtiES) alkutaipaleella.

LahtiES on uusi järjestö, joka kokoaa yhteen yrittäjyydestä kiinnostuneet opiskelijat ja pyrkii vahvistamaan yrittäjyysasennetta ja -kulttuuria Lahden seudulla. Crazy Town auttaa LahtiESiä järjestämään innovaatiotapahtuman eli hackathonin, jossa opiskelijat kehittävät ratkaisuja paikallisten startup-yritysten tarpeisiin. Lisäksi LahtiESin hallitus saa CT:n jäsenyyden käyttöönsä.

Lisätietoja hackathonista on tulossa myöhemmin.

LISÄTIETOA:

Mikko Korpela
mikko.korpela@crazytown.fi
+358 10 341 7054

Yhteistyön mahdollistaa ELY:n rahoittama ”Tutkimuksen hyödyntämisen mahdollisuudet pk-yritysten vihreän siirtymän ja kasvun vauhdittajana” -hanke

Lut Logo