Kuvassa yhteistyökumppanit ja rahoituksen saajat Showroom tilaisuudessa 31.1.2020 PARKKI Business Parkissa.
HML Open City Challenge -haastekampanja osallisti hämeenlinnalaisia kehittämään kaupungin keskustaa yhdessä. Tavoitteenamme oli löytää innovatiivisia ideoita, jotka lisäävät keskustan elinvoimaisuutta. Tässä onnistuimmekin mainiosti – yhteistyön avulla tietenkin!
HML Open City Challenge -haastekampanja toteutettiin paikallisesti vaikuttavien, merkittävien yrityksien ja julkisten toimijoiden avulla. Mukana olivat Osuuspankki Etelä-Häme, Osuuskauppa Hämeenmaa, Pohjantähti, Linnan Kehitys ja Hämeenlinnan kaupunki.
Crazy Town toimi haastekampanjan operaattorina. Tavoittelimme erityisesti kohderyhminä nuoria aikuisia, joiden ääntä halusimme saada enemmän kuuluville keskustan kehittämisessä. Aktivoimme satoja yrityksiä sekä opiskelijoita. Jälkimmäisten tavoittamisessa suurena apuna olivat yhteistyökumppanimme Tavastia ja HAMK.
Kaupungin kehittäminen kuuluu meidän mielestämme kaikille. Haimme haastekampanjan avulla ideoita seuraaviin tunnistettuihin tarpeisiin:
- Kaupunkiympäristö: Minkälainen kaupunki on vetovoimainen ja viihtyisä nuorille aikuisille?
- Tulevaisuuden palvelut: Minkälaisia kaupallisia palveluita tarvitsemme Hämeenlinnan keskustassa?
- Rantojen hyödyntäminen: Miten voisimme hyödyntää paremmin Hämeenlinnan keskustan ranta-alueita?
Saimme runsaasti erilaisia ideoita, joista neljä olivat haastekampanjan kumppaneista muodostuneiden raatilaisten mielestä ylitse muiden:
- Cityeräopas – partiolaisten tarjoamia elämyksiä kaupunkilaisille
- HML Street O – suunnitus osaksi kaupunkikulttuuria
- Geego Kids – lapsiperheiden aktivoija
- E-urheilu yhteisö – toiminnan aktivointi ja yhteisön kehittäminen
Saimme nähdä 31.1. haastekampanjan päättävässä Showroomissa, mitä nämä neljä tiimiä saivat aikaan kolmen kuukauden aikana heille myönnetyn rahoituksen, toimitilojen ja sparrauksen avulla. Tulokset yllättivät kaikki positiivisesti, töitä oli tehty ja jatkosuunnitelmat kirkkaat. Tekeminen ei siis suinkaan päättynyt heillä tähän. Tekeminen jatkuu ja näkyy Hämeenlinnassa siis jatkossakin, joka oli meidän ja kumppaneidemme toive alusta asti.
Hämeenlinnassa halutaan selkeästi tehdä muutakin kuin suunnitella ja visioida. Käytännön toimiin on tartuttu ja HML Open City Challenge -haastekampanja on yksi niistä asioista, jolla yhteistyötä on haluttu vahvistaa ja tehdä näkyväksi.
Myös vuoden alussa auennut Crazy Townin operoima Parkki Business Park on yksi konkreettinen yhteistyön tulos. Vielä tällä hetkellä Suomessa toimiva harvinaisuus yhdistää yritykset, julkiset toimijat, rahoittajat ja opiskelijat työskentelemään saman katon alla. Tutustu Parkki Business Parkin tiloihin ja varaa oma tutustumiskierroksesi: https://www.crazytown.fi/hameenlinna/
Kiinnostaisiko sinua lisätä oman kaupunkisi elinvoimaa, osallistaa asukkaita yhteistyöhön tai kehittää olemassa olevaa toimintaa uudelle tasolle?
Ota yhteyttä, niin toteutetaan teille tarpeisiinne vastaava kampanja:
Matleena Laaksonen
Haastekampanjan tuottaja
p. 044-3731932