Startup-asiantuntija Tommi Uitti ja Crazy Townin Mikko Korpela keskustelivat 15.3.2024 järjestetyssä ”Kuinka mitata startupien syntyä ja vaikuttavuutta?” -webinaarissa kasvuyrityksistä sekä Tommin selvityksistä aiheen parissa.
Alla CT:n Toni Pienosen muistiinpanoja webinaarista.
- Ymmärrä startupin määritelmä: Julkisessa keskustelussa startup-yrityksistä käytetään useita epämääräisiä termejä. Jotkut saattavat jopa puhua mistä tahansa nuoresta yrityksestä ”startupina”. Tommi Uitti määrittelee startupin selkeästi: se on alle kymmenen vuotta vanha, kasvuhakuinen yritys, jolla on oma 1-49 hengen tiimi. Yrityksen tavoitteena on kehittää innovatiivista ja skaalautuvaa tuotetta tai palvelua kansainvälisille markkinoille. Startupilla on myös potentiaalia houkutella riskirahoittajia – vaikka kaikki startupit eivät tätä aktiivisesti tavoittelisikaan.
- Startupien merkitys: Startupit ovat keskeisessä asemassa edistämässä kasvua ja uusien ratkaisujen kaupallistamista. Ne haastavat ja kirittävät vakiintuneita toimijoita sekä luovat uusia, korkean tuottavuuden työpaikkoja – myös kansainvälisille osaajille, joilla muutoin saattaa olla vaikeaa löytää Suomesta töitä.
- Tiedolla ja tilannekuvalla johtaminen: Tommin esimerkit osoittivat kuinka tärkeää on saada realistinen kuva startupien määrästä ja tarpeista alueella. Esimerkiksi Tampereen startup -selvityksen avulla hän on kyennyt osoittamaan, kuinka paljon startupit työllistävät ja tulevat työllistämään ihmisiä, mikä on startupien yhteenlaskettu liikevaihto, mitä tarpeita niillä on tai millä toimialoilla ne vaikuttavat.
- Digitalisaatio ei ratkaise kaikkea: On yleinen harha, että seudullisen startup-tilannekuvan voisi rakentaa pelkästään automaatioihin perustuvien järjestelmien, kuten Dealroomin, varaan. Algoritmien keräämä data saattaa sisältää vanhentunutta tietoa ja tieto pysyy tyypillisesti yleisellä tasolla. Esimerkiksi useat startupien rahoituskierrokset jäävät tietokannoilta havaitsematta, samoin yrityskohtainen oivallus tulevaisuuden suunnitelmista, koska tämä tieto lymyää co-foundereiden pään sisällä.
- Startup-ekosysteemi tarvitsee erilaisia palveluntuottajia ja palveluita eri yrityspolun vaiheisiin: On harha, että yksi toimija voisi ottaa kokonaisuuden haltuun. Ekosysteemissä ollaan muista riippuvaisia. Mikäli esimerkiksi alkuvaiheessa ei löydy yrittäjyydestä innostuneita yksilöitä, roolimalleja tai innostusta ruokkivaa toimintaa, syntyy myös vähemmän ideavaiheen tiimejä. Tämä edelleen vähäisempänä määränä perustettuina startupeja. Kunkin toimijan tulisikin olla kiinnostuneita välivaiheista, kun esimerkiksi esihautomosta ponnistaa uusia y-tunnuksia.
- Mainettaan paremmat startupit: Menestyneitä startupeja syntyy vain osasta alkuvaiheen startupeja, mutta Tommin data osoittaa, että moni yrittäjä lähtee uuden y-tunnuksen kanssa toiselle kierrokselle kokemusta rikkaampana sarjayrittäjänä tai jatkaa liiketoimintaa perinteisemmällä liiketoimintamallilla.
Kuuntele tai katso Tommin ja Mikon webinaari alta. Tämän webinaarin voi hyvin kuunnella podcast-tyyppisesti vaikkapa työmatkalla tai lenkillä.
Haluatko keskustella lisää startup-ekosysteemien kehittämisestä, kasvuyritysten palveluista tai omasta startup-tilannekuvasta?
Ole yhteydessä:
Mikko Korpela
mikko.korpela@crazytown.fi
+358 40 0499242
Tommi Uitti
tommi.uitti@tuni.fi
+358 40 3675698