Pekka Abrahamsson, kuva Simon Pugh
Crazy Town Jyväskylän jäsen professori Pekka Abrahamsson veti alkuvuodesta 2021 Jyväskylän yliopistossa kaksi kurssia, joissa ratkottiin yritysten aitoja tarpeita. Pekka välitti yhteisövetäjä Silja Rehusen kautta kutsun valtakunnalliselle Crazy Town yhteisölle – löytyisikö kursseille mukaan case-yrityksiä?
Suomen ensimmäisellä yliopistotasoisella digitaalisen markkinoinnin kasvuhakkeroinnin kurssilla case-yritykset yritykset saivat avukseen Jyväskylän yliopiston IT-tiedekunnan opiskelijatiimejä. Tiimit laativat yritysten kanssa kasvupyrähdykseen tähtäävän digitaalisen markkinointi- ja myyntistrategian toteutettavaksi neljän viikon aikana.
Toinen kursseista keskittyi liiketoiminnan konsultointiin. Opiskelijoiden perustama konsulttiyritys tutustui yrityksen toimeksiantoon, kehitti siihen ratkaisun kahdessa viikossa ja esitteli ratkaisun yrityksen johdolle parin viikon intensiivityöskentelyn jälkeen.
Porin Crazy Town -yhteisöstä mukaan päätyivät tekoäly-yritykset Headai ja Hubble. Jyväskylästä mukaan liittyivät Tmi Mari Lapinkosken Mari Lapinkoski sekä Kasvu Openin Jaana Seppälä. Lisäksi Woolmanin Petteri Mustalahti piti asiantuntijapuheenvuoron kurssilla.
Case-yritysten lisäksi yhteisöstä tarttui haaviin myös vierailevia asiantuntijoita kertomaan kokemuksista opiskelijoille. Esimerkiksi verkkokaupan asiantuntijayritys Woolmanin Petteri Mustalahti piti kurssilla vierailevan asiantuntijapuheenvuoron.
Hubblen Jani Nurmi kuvasi kurssikokemusta ”erinomaiseksi jutuksi” joka tarjosi heille paljon käytäntöön vietävää. Osa-aikaisesti sivutoimista yritystä pyörittävä Mari vuorostaan kertoi, että ”opin valtavan paljon kurssin aikana ja kahdelta tiimiltä, jotka olivat mulla käytössä.”
Pekan jäsenyys Crazy Town Jyväskylässä on hyvä esimerkki siitä, miten yliopistojen asiantuntijat voivat hyödyntää yhteisöä alustana yhteistyöhön kehittymis- ja kasvuhaluisten yritysten kanssa. Kun Pekka rekrytoitiin vuonna 2017 ulkomailta professoriksi Jyväskylään, hän kertoi haluavansa olla mukana rakentamassa kaupunkiin startup-yliopistoa. On ilo olla mukana auttamassa tässä!
Seuraavaksi päätimmekin tehdä CT Jyväskylän yhteisövetäjä Siljan ja Pekan kanssa vuosikellon, jonka avulla CT-yritykset näkevät ennakkoon millaisia yhteistyökursseja Jyväskylän yliopiston IT-tiedekunnalta on tulossa ja miettiä omaa rooliaan. Kun tämä tieto yhdistetään Crazy Townin jäsenten osaamistarpeita haistelevaan yhteisöalustaan saadaan hyvä match aikaiseksi.
KUVA: Yhteisöalusta Skillhive kertoi missä taidoissa Crazy Town -yhteisön jäsenillä on oppimistavoitteita. Käytämme tätä dataa apuna omien tapahtumien suuntaamiseen, mutta se auttaa myös kytkemään kumppaneidemme sisällöt paremmin osaksi todellisia tarpeita stetsonista vedettyjen arvausten sijaan.