Tämän tekstin on kirjoittanut Jyväskylän Crazy Townin jäsen Anni Karjalainen. Anni on sanavalmis sisältömarkkinoija, joka ottaa haltuun erilaiset konseptit ja formaatit, mutta taipuu myös mainonnan saloihin B2B-markkinointitoimisto MIAMI Agencyn asiakkuuksissa.
Sosiaalinen media on edustanut B2B-yrityksille vuosien saatossa hyvin erilaisia asioita: se on ollut pakollinen paha, tiedotuskanava ja alusta, jossa läsnäolo on enemmän muodollisuus kuin strateginen valinta. Tällä hetkellä ollaan siinä pisteessä, ettei enää riitä, että sosiaalisen median voima B2B-markkinoinnissa myönnetään – nyt on oltava relevantti ja tarjottava sisältöä, joka on uskottavaa nimenomaan sosiaalisen median kanavissa.
Sosiaalinen media on edelleen useille B2B-yrityksille kanava muiden sisältöjen jakamiseen sen sijaan, että se olisi koko sisältöstrategian keskiössä. Sisältöjen jakamisessa sosiaalisessa mediassa ei periaatteessa ole mitään väärää – se on tehokas kanava sisältöjen jakamiseen, mutta tässä yhteydessä unohdetaan usein, ettei sisältö enää sovi sosiaaliseen mediaan muussa kuin sosiaalisen median julkaisun muodossa.
On siis jo korkea aika hyväksyä, ettei uskottava sosiaalisen median presenssi muodostu jakamalla linkkejä artikkeleihin. B2B-yritykset tuottavat yhä parempaa sisältöä, joka ei kuitenkaan heijastu sosiaalisen median julkaisuihin. Vertaamme usein sosiaalisen median seuraajaa uutiskirjetilaajaan, sillä hän on yhtä lailla valinnut seurata yrityksenne sisältöä kuin tilata uutiskirjeenne. Miksi et siis tekisi sisältöä suunnitelmallisesti ja siinä muodossa, että se myös jaksetaan kuluttaa sosiaalisessa mediassa?
Social first vahvistaa luottamusta eli rakentaa kilpailuetua
Social first on tietynlainen muutos ajatteluun ja sen tarkoitus on kääntää sisältöstrategian painopistettä tukemaan sosiaalisen median voimaa. Orgaaninen sisältö sekä mainonta toimivat parhaiten, kun ne ovat uskottavia siinä kanavassa, jossa ne julkaistaan.
Sosiaalinen media on B2B-markkinoinnille täyden kympin paikka sitouttaa ja rakentaa luottamusta, joka on pitkien ostopolkujen vuoksi yksi markkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä. Sosiaalisessa mediassa on myös mahdollista rakentaa ajatusjohtajuutta – tai niche famousia – tai voittavaa työnantajamielikuvaa, joka luo etulyöntiasemaa rekrytilanteisiin.
Sosiaalisen median priorisoimisen puolella on myös dark social, joka maksimoi yksittäisten julkaisujen vaikuttavuutta. Tämä on yleistä erityisesti B2B-markkinoinnissa, jossa yhä harvempi henkilö haluaa jakaa yritysten sisältöjä julkisesti. Jakaminen tapahtuu todennäköisemmin yksityisiä kanavia pitkin eli dark socialin puolella.
Social first käytännössä – mistä aloittaa?
Social first -ajattelu vaatii siis ennen kaikkea tietoista muutosta siinä, miten sisältöä suunnitellaan ja jaetaan. Se tarkoittaa, ettei sisältöä enää tuoteta vain verkkosivuja varten ja jaeta linkkeinä someen – kyse on siitä, että sisältö suunnitellaan ja tuotetaan ensisijaisesti somekäyttöön juuri niissä formaateissa ja muodoissa, joissa yleisö on valmis sen kuluttamaan. Tämä tarkoittaa mm. zero-click-sisältöä, jonka pyrkimyksenä on sitouttaa yleisöä ilman, että heidät ohjataan pois alustalta.
Perinteinen tapa jakaa linkkejä someen ja jäädä odottamaan liikennepiikkiä verkkosivuille ei enää riitä, sillä käyttäjät viettävät yhä enemmän aikaa somealustoilla ilman, että he siirtyvät niistä pois. Tästä syystä sisältö, joka toimii nimenomaan somessa – oli se sitten tiivistetty tieto, keskusteluun herättävä postaus tai visuaalinen kiteytys – saa aikaan suuremman vaikutuksen.
Haluatko kuulla lisää siitä, miten social first kytketään osaksi sisältöstrategiaa ja viedään käytäntöön? Syvennymme kollegani kanssa social first -ajattelutapaan seuraavassa Miami Focus -webinaarissa 5.3.2025 – ilmoittaudu mukaan! Webinaari on maksuton ja kaikki ilmoittautuneet saavat automaattisesti tallenteen.